Fibromiyalji Nedir?

Kaslarda yaygın ağrı ve hassasiyet, aşırı yorgunluk, uyku bozukluğu, halsizlik ve sabah tutukluğu ile kendini belli eden kronik yumuşak doku romatizmal ağrı sendromudur.

KİMLERDE GÖRÜLÜR?

• Fibromiyalji sendromuna kadınlarda daha sık rastlanır.
  • Genellikle orta yaştan itibaren görülür ve yaşlandıkça ortaya çıkma riski artar.
  • Fibromiyalji çocuklarda da görülmüştür.

NELER GÖRÜLEBİLİR?

• Yoğun olarak boyun, ense, sırt ve kürek kemiklerinin arasında ağrı
  • Kalçada, belde, diz ve dirsekte ağrı
  • Kaslarda güçsüzlük, yorgunluk ve tutukluk
  • Baş ağrısı ve halsizlik
  • Depresif ruh hali
  • Odaklanmada veya dikkat vermede zorluk
  • Nefes almada zorlanma
  • Egzersize karşı dirençsizlik ve çabuk yorulma

HASTALIK GELİŞİMİNDE ROL OYNAYAN MEKANİZMALAR

• Fibromiyaljiye neden olan sebepler henüz tam olarak aydınlatılamamış olsa da hastalık gelişiminde rol oynadığı düşünülen çeşitli mekanizmalar vardır.
  • Sinir sistemindeki değişimler, hormon düzeylerindeki değişimler ve genetik faktörlerin hastalığın ortaya çıkmasında etkili olabileceği düşünülmektedir.
  • Travma, enfeksiyon, duygusal stres, ağır cerrahi operasyon geçirmek gibi tetikleyici faktörler fibromiyalji ataklarının görülmesine neden olabilir.

NELER UYGULANABİLİR ?

• İlaç tedavisi
  • Dengeli ve sağlıklı bir diyet
  • Düzenli egzersiz
  • Manuel teknikler-uygulamalar
  • Dokunun oksijenlenmesini artırıcı yöntemler
  • Masaj terapisi
  • Koruyucu sağlık tavsiyeleri
  • Aktif yaşam stili
  • Ergoterapi
  • Sağlıklı uyku
  • Psikolojik danışmanlık

FİZYOFORM ‘DA NELER YAPIYORUZ ?

• Fibromiyalji tedavisi olmayan bir hastalık değildir. Hastaya bütünsel yaklaşılması çok önemli olduğundan bu bakış açısıyla ilerliyoruz.
  • Hastalarımıza, sağlık sorunları göz önünde bulundurularak yaptığımız detaylı değerlendirme sonucunda çeşitli manuel uygulamalar yapıyoruz. Bu uygulamalarda amacımız ağrıyı azaltmak, dolaşımı artırmak, gevşemeyi sağlamak ve yumuşak dokunun esnekliğini ve eklem hareketini artırmak. Öncelikle gergin olan kasların gevşetilmesi için kas spazmlarını önleyici yumuşak doku mobilizasyonları, gerekli durumlarda ise eklem hareketini artırıcı eklem mobilizasyon ve manipülasyonları uyguluyoruz.
  • Düzenli egzersiz tedavinin en önemli parçalarından olduğu için fizyoterapist eşliğinde kişiye özel egzersiz programı planlıyoruz. Çalışmalarımıza hem bedenimize hem de zihnimize oldukça faydalı bir egzersiz yöntemi olan pilatesi dahil ediyoruz. Klinik pilates, mat pilates ve reformer pilates adıyla özel olarak geliştirilen aletler üzerinde seanslarımızı uyguluyoruz.
  • Planladığımız egzersizlerde amaç:
    • Dolaşımı artırmak
    • Ağrıyı azaltmak
    • Kas kuvvetini ve esnekliği artırmak
    • Gevşemeyi sağlamak
    • Eklem hareketini artırmak
    • Düzgün postürü ve omurga sağlığını korumak
    • Fonksiyonel ve aerobik kapasiteyi artırmak
    • Denge ve koordinasyonu geliştirmek
    • Doğru nefes alıp vermeyi kolaylaştırırken bu sayede akciğerlerin oksijen kapasitesini artırmak
    • Genel iyilik halini artırmak ve stresi azaltmak
  • Ayrıca seanslarımız içerisinde hastalarımıza, günlük yaşamında dikkat etmesi gereken koruyucu sağlık tavsiyelerinde bulunuyoruz ve verdiğimiz ev egzersizleri ile bu sürece destek oluyoruz. Seanslarımızın bitiminde yaptığımız kontroller ile hasta iletişimimizi koparmamaya özen gösteriyoruz.

Gebelik ve Egzersiz

Gebelik birçok anatomik ve fizyolojik değişimin meydana geldiği bir dönemdir. Bunun yanısıra sosyal ve psikolojik değişimlerde gebenin fiziksel uygunluğunu etkileyen faktörlerdendir. Bu nedenle bu değişikliklere daha rahat uyum sağlamak, gebelikte görülen problemleri en aza indirmek için gebelerin fiziksel aktivite düzeyinin arttırılması ve egzersiz yapması oldukça faydalıdır.

Yapılan araştırmalar göz önünde bulundurulduğunda ;

-Fiziksel ve kardiyorespiratuar uygunluğun korunması

-Pre-eklampsi, diyabet gibi gebelikle ilişkili komplikasyonların azaltılması

-Kilo kontrolünün sağlanması

-Vücut farkındalığı, postür, koordinasyon ve dengenin iyileştirilmesi

-Dolaşım ve sindirim işlevlerinin düzenlenmesi

-Doğum sırasındaki problemlerin en aza indirgenmesi

-Doğum sürecinin kısaltılması

-Sosyal etkileşimin sağlanmasıyla sosyal ve psikolojik açıdan iyilik halinin arttırılması

-Doğum sonrası iyileşmenin hızlandırılması şeklinde özetlenebilir.

BİZ FİZYOFORM AİLESİ OLARAK NELER YAPIYORUZ ?

DEĞERLENDİRME

Egzersiz programına başlamadan önce detaylı bir değerlendirme ve hikaye alımı bizler için önem arzetmektedir.

Gebenin fiziksel özellikleri, jinekolojik bilgileri (doğum sayısı, doğum zamanı vb.), bel ağrısı, inkontinans ve variköz ven gibi problemler var ise; bunlara yönelik egzersizler de programa dahil edilmektedir.

POSTÜR ANALİZİ VE EĞİTİMİ

Vücuttaki pek çok değişiklik ile birlikte anne adayının ağırlık merkezinde de yer değişikliği olur. Bu durumda da anne adayının bel bölgesindeki lordozun (kavisin) artması, karın kaslarının zayıflaması, bel ağrısı ve buna bağlı oluşabilecek birçok problemin önlenmesi için postür analizi ile birlikte postür eğitimi yapılmaktadır.

AEROBİK EGZERSİZLER

Kardiyovasküler uygunluğun korunması kronik hastalıkların önlenmesi ve aşırı kilo alımının engellenmesi için aerobik egzersizler de programın içinde yer almaktadır.

KUVVETLENDİRME EGZERSİZLERİ

Aerobik egzersizlere ek olarak kas uygunluğunu arttıran kuvvetlendirme eğitimi gebelikte rutin egzersiz programının bir parçası olabilmektedir. Çalışmalar orta şiddetteki yapılan egzersizlerin güvenilir olduğunu bebeğin kalp hızını minimal derecede etkileyerek uyanıklık düzeyini arttırdığı gözlemlenmiştir. Core ve pelvik taban kaslarının kaslarının kuvvetlendirilmesi de doğumu kolaylaştırmasının yanısıra kas iskelet sistemi problemlerinin önüne geçtiği de yapılan çalışmalarda bildirilmiştir. Bu sebeplerden ötürü egzersiz programına kuvvetlendirme eğitimleri de dahil edilmektedir.

KLİNİK PİLATES

Son yıllarda pilates biz fizyoterapistlerin rehabilitasyon ve egzersiz programları içinde yer almaktadır. Bunun sebebi ise; mevcut egzersizlere daha fazla hazırlayıcı egzersizleri ve modifikasyonları ekleyerek nötral spinal pozisyonun devam ettirilmesini ve egzersizlerin güvenilirliğini artmasını sağlamaktadır. Gebelikte de diğer egzersiz eğitimlerinden farklı olarak abdominal ve sırt kaslarının kuvvetlenmesi ve derin postüral kaslar hedeflenir. Ayrıca ; diyaframın çalışmasıyla core stabilizasyonu geliştirilir, vücudu dengeleyip düzgün postüral dizilimi kazandırır.

GERME VE ESNEKLİK EGZERSİZLERİ

Bu egzersizlerde ki temel amaç ise normal eklem hareket açıklığını arttırmaktır. Bununla birlikte diğer faydaları kas gerginliklerinin azaltılması, gevşemenin artması, koordinasyon, düzgün ve kolay kas kontraksiyonunun sağlanması, kas ağrılarının azaltılması olarak sıralanır.

Kaynakça :

– Cruz-Ferreira A, Fernandes J, Laranjo L, Bernardo LM, Silva A. A systematic review of the effects of Pilates method of exercise in healthy people. (2011)

– Caroline A Smith, Kate M Levett, Carmel T Collins, Mike Armour, Hannah G Dahlen, Machiko Suganuma Relaxation techniques for pain management in labour (2011)

– Prather H, Hunt D. benefits of exercise during pregnany. PM &R hte journel of injury (2012)

– Nascimento SL, Surita FG Physical exercise during pregnancy : a sistemic review. (2012)